« Terug naar de woordenlijst

Verborgen Curriculum

Het ‘verborgen curriculum’ zijn de lessen die worden geleerd maar niet expliciet worden bedoeld in schoolinstellingen, zoals normen, waarden en overtuigingen die zowel in de klas als in de sociale omgeving worden overgedragen. Dit concept omvat onbedoelde lessen die specifiek worden opgedaan in basis- en middelbare schoolinstellingen. Hier verwijst het verborgen curriculum naar de versterking van bestaande sociale ongelijkheden door studenten op te voeden volgens hun klasse en sociale status, waardoor de ongelijke verdeling van cultureel kapitaal wordt gespiegeld. Vroege werkers in het onderwijsveld werden beïnvloed door het idee dat het behoud van de sociale privileges, belangen en kennis van een groep binnen de bevolking het waard was om minder machtige groepen uit te buiten. Hoewel deze theorie in de loop van de tijd minder expliciet is geworden, blijven de onderliggende tonen een bijdragende factor aan het probleem van het verborgen curriculum. Het verborgen curriculum draagt bij aan de instandhouding van waarden, politieke socialisatie, training in gehoorzaamheid en volgzaamheid, en de traditionele klassenstructuur-functies die in het algemeen kunnen worden gekarakteriseerd als sociale controle.

« Terug naar de woordenlijst