HOOFDSTUK 171
Overleg over nnmb’s met gezondheidswerkers is bewezen ineffectief gebleken
Minstens twintig jaar is al met gezondheidswerkers gepraat over de demedicalisering van intersekse. Er is enig resultaat, maar het valt niet te verwachten dat gezondheidswerkers zonder een stok achter de deur spoedig zullen stoppen met nnmb’s.
Nauwelijks resultaat
Meer dan 20 jaar is met artsen overlegd over non-consensuele niet-noodzakelijke medische behandelingen (nnmb’s). Met nauwelijks resultaat[8 , 14 , 18]. Er is sprake van een sterke standplaatsgebondenheid 1Standplaatsgebondenheid betekent dat ieders denken en handelen bepaald worden door de positie die zij/hij/hen inneemt ten opzichte van anderen en door de persoonlijke ervaringen., 2Het percentage publicaties met pathologiserend taalgebruik daalde tussen 2006 en 2016 van 95,7 procent naar 92,9 procent [12]. Dit onderzoek uitgevoerd door gezondheidswerkers is gebaseerd op (slechts) 250 artikelen met de MeSH-tag ‘Disorders of Sex Development gevonden op PubMed; waarbij moet worden aangetekend dat het woord ‘disorders’ zelf volgens veel intersekse personen al pathologiserend is. Daarmee bevestigt het onderzoek de standplaatsgebondenheid van gezondheidswerkers eerder dan dat het wordt ontkracht. onder vrijwel alle stakeholders 3Zie de tekst onder het kopje Waarom gebeurt het dan toch? in 8484: Nnmb’s kunnen per definitie worden uitgesteld en zijn daarom geen noodzakelijke medische interventies.Het is een misvatting dat een medische behandeling van intersekse kinderen noodzakelijk is. voor een mogelijke verklaring voor deze standplaatsgebondenheid: de afzonderlijke partijen zijn geen van allen in staat om verandering te bereiken – het is de maatschappij zelf die moet veranderen.; zelfs onder jonge artsen in opleiding 169169: Overleg met jongere artsen leidt te langzaam tot het beëindigen van de mensenrechtenschendingen.Het is een misvatting dat jonge artsen heel anders tegen nnmb’s aankijken..
Patiëntenparticipatie
Er is een gebrek aan patiëntenparticipatie, zo blijkt uit onderzoek [6 , 16]. Op de ‘Participatieladder van Arnstein’, oorspronkelijk een instrument om participatie van burgers bij overheidsbeleid te visualiseren[3] maar ook gebruikt in de gezondheidszorg[19] en door Unicef aangepast voor kinderen[10], komt de empowerment van patiënten niet hoger dan ‘tokenism’ 4 De Participatieladder van Arnstein heeft acht treden: manipulatie, therapie, informeren, consultatie, tevredenstellen, partnerschap, gedelegeerde macht, burgercontrole. De twee laagste treden staan voor ‘nonparticipation’ (geen participatie), de volgende drie treden voor ‘tokenism’ (symbolisme), en de drie hoogste treden voor ‘citizen power’ (burgermacht, besluitvorming met/door burgers). [3]. , 5Tokenisme wordt gebruikt om die situaties te beschrijven waarin kinderen ogenschijnlijk een stem krijgen, maar waarin ze in feite weinig of geen invloed hebben op het onderwerp of de stijl van overbrengen, en weinig of geen gelegenheid krijgen om hun eigen mening te formuleren. […] Er zijn veel meer gevallen van symbolisme dan van echte vormen van kinderparticipatie in projecten. Gewoonlijk zijn de projecten, wat de volwassenen betreft, in het beste belang van de kinderen, maar ze zijn niettemin manipulatief. [10] – de betrokkenheid van patiënten bij de behandeling is symbolisch[17].
Culturele verschillen
De denk- en leefwereld van artsen, politici, ethici, juristen, en activisten verschilt zoveel van elkaar dat alleen al de culturele verschillen een oplossing in de weg staan. Om enkele voorbeelden te noemen:
- artsen die na de publicatie van een rapport van de VN Special Rapporteur on torture een brief sturen en dan niet begrijpen dat ze niet worden uitgenodigd voor een gesprek[1];
- intersekse personen die niet begrijpen dat artsen hun narratieven afdoen als ‘anekdotisch bewijs’ of ‘verouderd’ (zie ook 146146: De vraag om wetgeving is actueel, het eerder geleden leed ook.Het is een misvatting dat dit gaat over operaties van 20 jaar geleden.),
- juristen en politici die aan artsen vragen of ‘normaliserende’ behandelingen zonder de vrije en volledig geïnformeerde toestemming van de persoon zelf nog steeds plaatsvinden en niet of onvoldoende in de gaten hebben dat hun vraag door artsen anders wordt geïnterpreteerd dan de bedoeling is (zie ook 8080: Nnmb’s komen in Nederland nog steeds voor.Het is een misvatting dat dit soort operaties tegenwoordig niet meer voorkomt.) [11 , 13 , 15],
- ethici en juristen die aan artsen niet uitgelegd krijgen dat ‘normaliserende’ behandelingen zonder de vrije en volledig geïnformeerde toestemming van de persoon zelf onethisch zijn [4 , 20].
Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar wie bij ‘de anderen’ aan tafel heeft gezeten, weet dat tussen de partijen grote culturele verschillen bestaan, die met grote regelmaat een constructief gesprek in de weg staan. 6Zie ook de citaten in 4545: De introductie van DSD heeft de emancipatie van intersekse personen vertraagd.Het is een misvatting dat de introductie van DSD geen schade voor de intersekse-emancipatie heeft opgeleverd. van Alice Dreger en Tiger Devor die sinds de introductie van het begrip DSD in 2006 professioneel betrokken waren bij de communicatie tussen gezondheidswerkers en intersekse personen; 10 jaar later gaven zij toe dat die communicatie vruchteloos is gebleven. Als gevolg van het onvoldoende bewust zijn van de culturele verschillen, en een gebrek aan culturele intelligentie 7Culturele intelligentie is de mogelijkheid van een individu om te functioneren in en effectief om te gaan met verschillende culturele omgevingen.die nodig is om de verschillen te overbruggen, ontbreekt dikwijls het vertrouwen om zelfs maar aan een gesprek te beginnen[2 , 7].
Bijkomende problemen
Een gerelateerd probleem is dat mensen die in eenzelfde sociale groep verkeren, gemakkelijk aannemen dat iedereen in de groep min-of-meer hetzelfde denkt. Hoewel de meningen van de personen binnen een groep meer met elkaar in overeenstemming zijn dan met mensen buiten deze groep, verschillen de meningen binnen de groep meer dan leden van elkaar denken, zelfs bij onderwerpen die onderling besproken worden. Blijkbaar infereren personen meningen van vrienden gedeeltelijk op basis van stereotypen van hun vrienden en gedeeltelijk door hun eigen meningen te projecteren.[9]
Behalve dat medische zelfregulering duidelijk niet de sleutel is tot het oplossen van de problemen rond nnmb’s,8 Meer informatie over zelfregulering is te vinden in 147147: Er zijn goede redenen om nnmb’s wettelijk te reguleren.Het is een misvatting dat er geen specifieke reden is om nu tot regulering van nnmb’s te komen. onder het kopje Zelfregulering werkt niet. 159159: Zelfregulering van gezondheidswerkers via medische richtlijnen voor nnmb’s is bewezen ineffectief.Het is een misvatting dat een richtlijn de Wettelijke Regulering overbodig maakt. gaat in op de zelfregulering die uitgaat van medische richtlijnen. 6666: Artsen moeten zich uitspreken tegen nnmb’s, ook als die buiten hun eigen vakgebied liggen.Het is een misvatting dat alle artsen voor vroege operaties zijn. bevat de nog vrij korte lijst van gezondheidswerkers die zich wél uitgesproken hebben tegen nnmb’s. zijn het de verschillen tussen internationale verdragen 147147: Er zijn goede redenen om nnmb’s wettelijk te reguleren.Het is een misvatting dat er geen specifieke reden is om nu tot regulering van nnmb’s te komen. en nationale wetten –in het bijzonder de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO)– over de rechten van ouders die een oplossing in de weg staan. Wettelijke Regulering zal de bescherming van de mensenrechten moeten regelen, maar moet ook de bestaande ‘uitzonderingssituaties’ beëindigen die mensenrechtenschendingen nu nog mogelijk maken.[5]
Na 70 jaar nnmb’s en na meer dan 20 jaar vruchteloos overleg, is het tijd dat de politiek ingrijpt en zorgt dat de mensenrechten van intersekse personen wettelijk beschermd worden.
Standpunt NNID
Overleg over nnmb’s met gezondheidswerkers is bewezen ineffectief gebleken
Na meer dan twintig jaar met gezondheidswerkers te hebben gesproken zonder dat er wezenlijke verandering is opgetreden, is het niet reëel om te verwachten dat de komende tien jaar praten wel tot verandering zal leiden. Omdat zelfregulering van artsen niet gelukt is, is het tijd om nnmb’s wettelijk te reguleren.
Wat mensen zeggen
Ik stop
Al twintig jaar probeer ik intersekse mensen te helpen om op te komen voor de rechten van kinderen die geboren zijn met intersekse-condities.
[…]
Maar de artsen blijven deze electieve chirurgische en hormonale ingrepen bij baby’s en jonge kinderen aanbieden en uitvoeren.
[…]
Dus ik stop met deze projecten. Ik kan niet doorgaan met het helpen ontwikkelen van “gesprekken” rond “gedeelde besluitvorming” die het mogelijk maken dat er beslissingen worden genomen die naar mijn mening de meest fundamentele rechten van deze kinderen schenden. Van binnenuit werken was een belangrijk doel van ons vroege interseksewerk – de medische wereld binnendringen en van binnenuit veranderen. Maar de waarheid is dat de geneeskunde onze meest fundamentele kritiek, ons meest fundamentele inzicht, niet echt heeft toegelaten en het ziet ernaar uit dat dit ook niet snel zal gebeuren.
De geneeskunde zal dit zelf moeten oplossen. Dit kan niet opgelost worden door ons historici, filosofen, juristen, ethici en activisten. Het moet opgelost worden door artsen die wakker worden en zich realiseren dat wat ze doen zo ver voorbij het punt is dat het moreel legitiem is, dat ze over dertig jaar moeite zullen hebben om aan mensen uit te leggen waarom ze hier deel van uitmaakten.[a]
— Alice Dreger, voormalig voorstander DSD-terminologie – 20159Alice Dreger was in 2006 een van de wetenschappers die de introductie van DSD verdedigde met het argument dat dit tot een betere samenwerking met gezondheidswerkers zou leiden en daarmee tot een einde aan nnmb’s.
Ik kan niet langer mijn tijd verspillen
Het is nu overduidelijk dat de geneeskunde en de onderzoeksgemeenschap door blijven gaan met het coöpteren van patiëntenvoorvechters om hen het zwijgen op te leggen door ons de indruk te geven dat we toegang hebben tot het beïnvloeden van medische praktijken en onderzoek.
Ik kan niet langer mijn tijd verspillen […] Ik moet mijn inspanningen en tijd daar inzetten waar vooruitgang mogelijk is en mijn tijd productief is.[…] Het experiment operaties uit te voeren op genitaliën te ‘normalisere’ die natuurlijk voorkomende varianten zijn, en die geen medisch risico vormen, is mislukt. Hoe sneller de medische gemeenschap dit erkent en stopt met deze arrogante praktijk, hoe kleiner de schikkingsgelden voor experimentele proefpersonen zonder toestemming zoals ik zullen moeten zijn.[b]
— Tiger Devore, voormalig voorstander DSD-terminologie – 201510Tiger Devore was in 2006 een van de intersekse personen die de introductie van DSD verdedigde met het argument dat dit tot een betere samenwerking met gezondheidswerkers zou leiden en daarmee tot een einde aan nnmb’s.