Misvattingen over intersekse
Op weg naar wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen
Versie 2 van de publicatie Misvattingen over intersekse, weerlegt met wetenschappelijke onderbouwing 172 oneigenlijke argumenten tegen de door NNID gevraagde, wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen via het strafrecht. Kortweg, de Wettelijke Regulering. De oneigenlijke argumenten die uitstelbare behandelingen, zonder de vrije en volledig geïnformeerde toestemming van het kind, straffeloos mogelijk maken, worden stuk voor stuk afgepeld totdat we bij de kern van de zaak komen. De Nederlandse wetgever heeft al meer dan 70 jaar gefaald intersekse kinderen te beschermen. Die fout herstellen vraagt stevig ingrijpen. 1Iedere keer als ik eraan denk hoe lang die periode is, zeventig jaar, moet ik denken aan een uitspraak van de Amerikaanse astronoom, astrofysicus, kosmoloog, scepticus en wetenschapscommunicator Carl Sagan: “Een van de treurigste lessen uit de geschiedenis is deze: als we lang genoeg in de maling zijn genomen, zijn we geneigd elk bewijs van de maling te verwerpen. We zijn niet langer geïnteresseerd in het achterhalen van de waarheid. Het bedrog heeft ons gevangen. Het is eenvoudigweg te pijnlijk om te erkennen, zelfs voor onszelf, dat we zijn beetgenomen. Als je een charlatan eenmaal de macht over je geeft, krijg je die bijna nooit meer terug.[2]” Nnmb’s worden inmiddels al zolang toegepast dat bijna alle betrokken in de effectiviteit van deze gewoonte zijn gaan geloven en niemand meer om bewijs van die effectiviteit vraagt – bewijs dat overigens ontbreekt, al zeventig jaar lang. Gewoonte en het vaste geloof in effectiviteit maken dat er niet vanzelf een einde aan nnmb’s zal komen.
Intersekse
Intersekse is geen derde geslacht1010: Intersekse is geen ‘derde sekse’.Het is een misvatting dat intersekse een derde sekse is.. Intersekse is ook geen derde groep tussen ‘man’ en ‘vrouw’99: Intersekse betekent niet ‘tussen man en vrouw’.Het is een misvatting dat intersekse ‘tussen man en vrouw’ betekent.. De meeste intersekse mensen identificeren zich als man of vrouw88: Sekse is een spectrum, geen dichotomie.Het is een misvatting dat sekse een dichotomie is.; zij zijn ook niet herkenbaar als zijnde intersekse omdat zij deel uitmaken van de natuurlijke variatie die alle mensen kenmerkt.2Zie 2929: De meeste intersekse mensen zijn man of vrouw.Het is een misvatting dat intersekse mensen geen man of vrouw kunnen zijn., speciaal Figuur 5. Intersekse gaat niet zozeer over het geslacht van mensen, zelfs niet over de genderidentiteit, maar over de ervaring van het slechts onder medische voorwaarden toegelaten worden tot de categorieën man en vrouw. Dit wordt de doorleefde ervaring van intersekse mensen genoemd en is een belangrijk onderdeel van de definitie van intersekse11: Definitie van intersekse.Het is een misvatting dat onduidelijk is wat intersekse is.:
Intersekse is de doorleefde ervaring van de sociaal-culturele gevolgen van het geboren worden met een lichaam dat niet past binnen de normatieve sociale constructie van man en vrouw[1]
Dat betekent dat intersekse ook van belang is voor mensen bij wie het geslacht al bij, of voor, de geboorte correct wordt vastgesteld; door medische technologie als NIPT, PGD, cfDNA en zeer vroege echografie, is er een grote kans dat zwangerschappen bij chromosoomvariaties op advies van gezondheidswerkers of angst bij ouders onnodig worden afgebroken9191: Intersekse kan niet en hoeft niet te worden genezen.Het is een misvatting dat intersekse kinderen genezen kunnen worden..
Per saldo, zo zeggen deskundigen, worden minstens veertien in Europese- en internationale-verdragen vastgelegde rechten van intersekse mensen geschonden132132: De rechten van intersekse mensen worden op tal van gebieden geschonden.Het is een misvatting dat mensenrechtendeskundigen alleen een probleem hebben met de aantasting van de lichamelijke integriteit van intersekse kinderen..
NNMB’s
De internationale interseksegemeenschap zet zich al sinds midden jaren 1990 in voor het beëindigen van non-consensuele niet-noodzakelijke medische behandelingen die nog steeds8080: Nnmb’s komen in Nederland nog steeds voor.Het is een misvatting dat dit soort operaties tegenwoordig niet meer voorkomt. worden uitgevoerd op intersekse kinderen. Niet-noodzakelijk omdat de behandelingen kunnen worden uitgesteld zonder dat de gezondheid van het kind in gevaar komt. Non-consensueel omdat bij niet-noodzakelijke medische behandelingen gewacht moet worden tot het kind oud genoeg is om zelf toestemming te geven. Verder wordt in deze publicatie gesproken over nnmb’s – zie bijlageA: NnmbA: Woordenlijst: van ‘normaliserende’ behandeling tot zorg.Het is een misvatting dat taal niet belangrijk is. van Misvattingen over intersekse voor de definitie van dit acroniem.
Is het nu tijd voor zo’n verbod? De Verenigde Naties, de Raad van Europa, en het Europees Parlement zijn voor een verbod.3Zie bijageBB: Intersekserechten worden erkend door instanties en in verdragen.Het is een misvatting dat onduidelijk is wat de rechten van intersekse mensen zijn. voor een beknopt overzicht van instanties die, in verschillende bewoordingen, nnmb’s hebben veroordeeld. In Nederland hadden tien politieke partijen, samen 109 zetels in de Tweede Kamer, in het Regenboogstembusakkoord eveneens gezegd voor een verbod op nnmb’s te zijn. Ook het inmiddels demissionaire kabinet Rutte 4 had aangegeven het Regenboogstembusakkoord te volgen. Maar er is ook tegenstand: na de verkiezingen van 2023 zijn er nog maar 75 kamerleden die zich nadrukkelijk hebben uitgesproken voor de bescherming van intersekse kinderen.
Vrijwel altijd is die tegenstand gebaseerd op misvattingen over intersekse. In deze publicatie worden 172 van die misvattingen besproken en gelinkt aan een voorstel voor de wettelijke regulering van geslachtsbevestigende behandelingen voor intersekse personen via het strafrecht. Dit voorstel is opgenomen in Misvattingen over intersekse152152: NNID vraagt een wettelijke regulering van geslachtsbevestigende behandelingen voor intersekse personen, geen algemeen verbod op geslachtsbevestigende behandelingen.Het is een misvatting dat de interseksebeweging een verbod wil op normaliserende behandelingen.. Waarom niet met dat hoofdstuk wordt begonnen (of geëindigd) heeft te maken met die 171 andere misvattingen, ze zijn vaak niet los van elkaar te zien.
Het voorstel voor de wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen via het strafrecht, staat beschreven in hoofdstuk152152: NNID vraagt een wettelijke regulering van geslachtsbevestigende behandelingen voor intersekse personen, geen algemeen verbod op geslachtsbevestigende behandelingen.Het is een misvatting dat de interseksebeweging een verbod wil op normaliserende behandelingen.
Miriam van der Have
Nijmegen, 1 augustus 2023
Vanwege de leesbaarheid wordt verder in dit document ‘wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen’ verkort tot ‘Wettelijke Regulering’
Standpunt NNID
Wettelijke Regulering NU
Na zeventig jaar nnmb’s en ruim twintig jaar vruchteloos overleg met gezondheidswerkers is het tijd dat de overheid ingrijpt en nnmb’s in het strafrecht onderbrengt, zoals ook gevraagd door het VN-comité tegen Foltering.
Wat mensen zeggen
Zeer ernstige mensenrechten schendingen
Helaas is de mythe dat alle mensen tot een van de twee verschillende en gescheiden geslachten behoren diepgeworteld en draagt deze bij aan het stigma en zelfs taboe dat rust op intersekse.
Dit heeft te maken met de zeer ernstige mensenrechtenschendingen die u hier vandaag bespreekt. Deze omvatten medisch onnodige operaties en andere invasieve behandelingen van intersekse baby’s en -kinderen; infanticide van intersekse baby’s; en wijdverspreide en levenslange discriminatie, inclusief in onderwijs, tewerkstelling, gezondheid, sport, toegang tot openbare diensten, geboorteregistratie en het verkrijgen van identiteitsdocumenten.
Zulke schendingen worden zelden besproken en nog minder onderzocht of vervolgd. Het resultaat is straffeloosheid voor de daders, gebrek aan genoegdoening voor de slachtoffers en een voortdurende cyclus van onwetendheid en misbruik.a
— Zeid Ra’ad Al Hussein (VN-Hogecommissaris voor de rechten van de mens) – 2015
Verbod onnodige medische of chirurgische behandelingen
Op basis van internationale wetgeving en normen op het gebied van mensenrechten dienen Staten onnodige medische of chirurgische behandelingen tijdens de zuigelingen- of peuterjaren te verbieden teneinde de lichamelijke integriteit, autonomie en zelfbeschikking van de betrokken kinderen te waarborgen.b
— Dainius Pūras (VN-Speciale rapporteur voor gezondheid) – 2015
De techniek die we nu gebruiken is veilig
De techniek die we nu gebruiken is veilig. Bij een operatie blijf ik uit de buurt van de zenuwen, de bloedvaten en de glans van de clitoris en ik werk met een loepbril zodat ik het goed kan zien. Bij alle vrouwen is de clitoris anatomisch precies hetzelfde als de penis bij de mannen, alleen kleiner. Precies op dezelfde plek lopen de zenuwen. Ik opereer heel veel plassers vanwege hypospadie. Dus ik weet precies waar die vaten en zenuwen lopen. Ik doe het minst aan de glans. Ik verkort alleen de lengte en ik haal een deel van het erectiemechanisme uit de schacht weg en onderbind de vaten er naartoe.c
— Barbara Kortmann, kinderuroloog – z.d.
Verminderde functie is op zich niet zo heel gek
En als je kijkt naar de seksuele functie van vrouwen met AGS is dat… een aantal studies laten dan een wat verminderde functie zien, wat op zich ook niet zo heel gek is als je bedenkt dat een heel aantal van deze vrouwen een clitorisreductieplastiek hebben gehad en een plastiek van de ingang van de vagina. Waarbij er ook wat verminderd gevoel in de clitoris wordt gemeten… bemoeilijkte vaginale penetratie en dat ze minder aan vaginale seks doen.d
— Barbara Kortmann, kinderuroloog – 2019
Ik kan niet toveren
Ik zeg het, ik kan niet toveren. Ik kan wel opereren maar ik maak niet volstrekt normale penissen, niet een volstrekt normale plasbuis. Dus de wens van ouders dat hun kind een even normaal piemeltje heeft als andere jongens, daar kan ik niet aan voldoen.e
— Barbara Kortmann, kinderuroloog – 2019
Daders vervolgen en genoegdoening voor slachtoffers
De Staat die partij is dient:
(a) de wetgevende, bestuurlijke en andere maatregelen te nemen die nodig zijn om respect voor de fysieke integriteit en autonomie van intersekse personen te waarborgen en om te verzekeren dat niemand tijdens de kindertijd wordt onderworpen aan niet-urgente medische of chirurgische ingrepen om het geslacht van het kind te bepalen zonder zijn of haar geïnformeerde toestemming;
[…]
(d) onderzoek te doen naar gevallen van chirurgische ingrepen of andere medische procedures die zijn uitgevoerd op intersekse personen zonder daadwerkelijke toestemming en de daders te vervolgen en, indien verantwoordelijk bevonden, te straffen. Zij moet er ook voor zorgen dat de slachtoffers genoegdoening krijgen, met inbegrip van adequate compensatie.f
— VN-Comité tegen Foltering – 2018
Verbieden
Het Comité beveelt de Staat die Partij is aan:
(a)Het uitvoeren van onnodige medische of chirurgische behandelingen op intersekse kinderen te verbieden wanneer deze procedures veilig kunnen worden uitgesteld totdat kinderen in staat zijn hun geïnformeerde toestemming te geven en genoegdoening te bieden aan kinderen die onnodige behandelingen hebben ondergaan;
(b) adequate sociale, medische en psychologische diensten, counseling en steun te bieden aan intersekse kinderen en hun families.g
— VN-Kindercomité – 2022
Nederland is het niet eens met het Comité tegen Foltering
Nederland deelt de aanbevelingen van het VN-Comité [tegen Foltering] over intersekse/DSD niet geheel, omdat deze erg stellig zijn en naar mijn mening niet altijd recht doen aan de inzet van de zorgprofessionals, die bijvoorbeeld werken in de zes gespecialiseerde DSD-centra (DSD = Disorders/Differences in Seks (sic) Development).h
— Minister Bruno Bruins – 2019
Ik heb ook gezegd dat ik het niet wilde
Daarna [na allemaal lichamelijke onderzoeken] hebben ze een kijkoperatie bij me uitgevoerd tegen mijn wil. Ik heb ook gezegd dat ik het niet wilde. Ik heb in het ziekenhuis de dag van de operatie gezegd dat ik het niet wilde, maar het was al te laat. En dat heb ik als heel erg traumatisch ervaren, want ik wist ook niet precies wat ze…gewoon de gedachte dat ze allemaal met mijn lichaam hebben kunnen doen, terwijl ik niet wakker was, dat er allemaal artsen tussen mijn benen zaten te kijken en ook daarna dat ik pijn had tussen mijn benen, alleen maar omdat ze zo nodig dus operatie wilden gaan voorbereiden die ik zelf niet eens echt wilde of zelf niet om gevraagd had. Het was meer omdat zij dat heel graag wilden. Ik heb dan nu eigenlijk na heel veel therapie ook dat ik zeg dat dat eigenlijk een aanranding-/ verkrachtingservaring is geweest. Ik zeg niet dat zij mij verkracht hebben, want het waren artsen, maar zo heb ik dat wel ervaren.i
— Azra (36 jaar) – 2023
Misvattingen over intersekse
Op weg naar wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen
Versie twee van de publicatie Misvattingen over intersekse, weerlegt met wetenschappelijke onderbouwing, honder-twee-en-zeventig oneigenlijke argumenten tegen de door NNID gevraagde wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen via het strafrecht. Kortweg, de Wettelijke Regulering. De oneigenlijke argumenten die uitstelbare behandelingen, die zonder de vrije en volledig geïnformeerde toestemming van het kind, straffeloos mogelijk maken, worden stuk voor stuk afgepeld totdat we bij de kern van de zaak komen. De Nederlandse wetgever heeft al meer dan zeventig jaar gefaald intersekse kinderen te beschermen. Die fout herstellen vraagt stevig ingrijpen.
Intersekse
Intersekse is geen derde geslacht. Intersekse is ook geen derde groep tussen ‘man’ en ‘vrouw’. De meeste intersekse mensen identificeren zich als man óf vrouw. Zij zijn ook niet herkenbaar als zijnde intersekse omdat zij deel uitmaken van de natuurlijke variatie die alle mensen kenmerkt. Intersekse gaat niet zozeer over het geslacht van mensen, zelfs niet over de genderidentiteit, maar over de ervaring van het slechts onder medische voorwaarden toegelaten worden tot de categorieën man en vrouw. Dit wordt de doorleefde ervaring van intersekse mensen genoemd en is een belangrijk onderdeel van de definitie van intersekse :
Intersekse is de doorleefde ervaring van de sociaal-culturele gevolgen van het geboren worden met een lichaam dat niet past binnen de normatieve sociale constructie van man en vrouw
Dat betekent dat intersekse ook van belang is voor mensen bij wie het geslacht al bij, of voor, de geboorte correct wordt vastgesteld. Door medische technologie als NIPT, PGD, cfDNA en zeer vroege echografie, is er een grote kans dat zwangerschappen bij chromosoomvariaties op advies van gezondheidswerkers of angst bij ouders onnodig worden afgebroken.
Per saldo, zo zeggen deskundigen, worden minstens veertien in Europese en internationale verdragen vastgelegde rechten van intersekse mensen geschonden.
NNMB’s
De internationale interseksegemeenschap zet zich al sinds midden jaren negentie-negentig in voor het beëindigen van non-consensuele niet-noodzakelijke medische behandelingen die nog steeds worden uitgevoerd op intersekse kinderen. Niet-noodzakelijk omdat de behandelingen kunnen worden uitgesteld zonder dat de gezondheid van het kind in gevaar komt. Non-consensueel omdat bij niet-noodzakelijke medische behandelingen gewacht moet worden tot het kind oud genoeg is om zelf toestemming te geven. Verder wordt in deze publicatie gesproken over nnmb’s. Zie bijlage A van Misvattingen over intersekse voor de definitie van dit acroniem.
Is het nu tijd voor zo’n verbod? De Verenigde Naties, de Raad van Europa, en het Europees Parlement zijn voor een verbod. In Nederland hadden tien politieke partijen, samen 109 zetels in de Tweede Kamer, in het Regenboogstembusakkoord eveneens gezegd voor een verbod op nnmb’s te zijn. Ook het inmiddels demissionaire kabinet Rutte vier had aangegeven het Regenboogstembusakkoord te volgen. Maar er is ook tegenstand: na de verkiezingen van twintig-drie-en-twintig zijn er nog maar vijf-en-zeventig kamerleden die zich nadrukkelijk hebben uitgesproken voor de bescherming van intersekse kinderen.
Vrijwel altijd is die tegenstand gebaseerd op misvattingen over intersekse. In deze publicatie worden honder-twee-en-zeventig van die misvattingen besproken, en gelinkt aan een voorstel voor de wettelijke regulering van geslachtsbevestigende behandelingen voor intersekse personen via het strafrecht. Dit voorstel is opgenomen in Misvattingen over intersekse, hoofdstuk honderd-twee-en-vijftig. Waarom niet met dat hoofdstuk wordt begonnen (of geëindigd) heeft te maken met die honderd-een-en-zeventig andere misvattingen, ze zijn vaak niet los van elkaar te zien.
Het voorstel voor de wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen via het strafrecht, staat beschreven in hoofdstuk honderd-twee-en-vijftig.
Toch vraagt NNID geen verbod, maar een wettelijke regulering
In de politiek en ook door gezondheidswerkers wordt vaak het woord ‘verbod’ gebruikt. Maar dat is niet wat NNID vraagt; noodzakelijke genitale operaties blijven gewoon mogelijk en geslachtsbevestigende behandelingen blijven mogelijk vanaf het moment dat het kind oud genoeg is om daar zelf vrije en volledig geïnformeerde toestemming voor te geven. En zelfs voor die tijd hebben artsen en ouders het recht en de mogelijkheid om te beslissen tot een geslachtsbevestigende behandeling als naar de mening van experts (waaronder een onafhankelijke psycholoog) en in overleg met het kind, zo’n behandeling in het belang van het kind niet uitgesteld kan worden. Het is wel belangrijk dat ouders en artsen dan absoluut zeker zijn van hun zaak omdat de voorgestelde wettelijke regulering, anders dan nu het geval is, het kind, of de latere volwassene, in staat stelt geruime tijd na zo’n behandeling een klacht in te dienen.
Meten met verschillende maten
Op dit moment meten overheid en gezondheidswerkers met drie maten die wetenschappelijk, ethisch en juridisch onverenigbaar zijn:
- zelfs de allerlichtste vorm van meisjesbesnijdenis, een ‘speldenprik’, is wettelijk verboden,
- trans kinderen kunnen pas bij de eerste tekenen van de lichamelijke puberteit starten met puberteitsremmers, en moeten wachten tot zij 18 zijn geworden voordat hun lichaam chirurgisch kan worden aangepast,
- nnmb’s zijn echter toegestaan vanaf de geboorte.
Het is opmerkelijk dat in deze drie situaties verschillend wordt omgegaan met proxy consent door de ouders. A) meisjesbesnijdenis mag nooit, ongeacht of de ouders proxy consent willen geven, B) operaties bij trans kinderen mogen niet op jonge leeftijd, zelfs niet als de ouders proxy consent willen geven, en C) nnmb’s zijn in Nederland toegestaan vanaf de geboorte, op voorwaarde dat de ouders proxy consent geven.
De situatie dat nnmb’s toegestaan zijn, als ouders proxy consent geven, is al bekritiseerd door tal van organisaties en instanties.
Deze publicatie biedt misschien de mogelijkheid de ‘maat’ voor intersekse en trans gedeeltelijk gelijk te trekken door uit te gaan van gelijke leeftijdsgrenzen. Het is de vraag of dat politiek haalbaar is, maar vanuit een mensenrechtenperspectief zou het een logische oplossing zijn.
Direct naar argumenten in deze publicatie
Voor u ligt een uitgebreid en gedetailleerd rapport waarin, met argumenten onderbouwd betoogd wordt,
- dat intersekse mensen bestaan,
- dat de rechten van intersekse mensen 70 jaar lang op institutionele schaal zijn geschonden zonder dat iemand heeft ingegrepen,
- dat gezondheidswerkers en wetenschappers gedurende die tijd niet overtuigend en op wetenschappelijke wijze het nut of de noodzaak van nnmb’s hebben aangetoond,
- dat gezondheidswerkers niet in staat zijn beloofde of impliciet beloofde resultaten te bereiken,
- dat deze behandelingen gebaseerd zijn op onjuiste argumenten en schadelijk zijn,
- dat nnmb’s nog steeds in Nederland worden uitgevoerd,
- dat de overheid de daders de hand boven het hoofd houdt, waardoor sprake is van systemische en institutionele mensenrechtenschendingen,
- dat na ruim twintig jaar overleg met gezondheidswerkers sprake is van een sterke standplaatsgebondenheid onder vrijwel alle belanghebbenden,
- dat het steeds duidelijker wordt dat de Nederlandse wetgeving, in het bijzonder de wetgeving over proxy consent, in relatie tot de rechten van het kind op een open toekomst, op lichamelijke integriteit, en op zelfbeschikking, in strijd is met het internationaal en supranationaal recht; het recht dat de Nederlandse wet aan ouders geeft via de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) is in strijd met een absoluut grondrecht,
- dat het voor intersekse mensen in de praktijk onmogelijk is een klacht in te dienen,
- day het daarom noodzakelijk is intersekse mensen te beschermen via een wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen, waarmee nnmb’s op eenzelfde wijze worden opgenomen in het strafrecht als meisjesbesnijdenis.
Wetgeving die de mensenrechten van intersekse mensen moet beschermen, is lang tegengehouden op basis van niet-wetenschappelijke en oneigenlijke argumenten. Veel van die argumenten zijn gebaseerd op de misvattingen die in deze publicatie worden weerlegd.
Aanbevelingen in deze publicatie
Op basis van deze situatie willen wij het volgende aanbevelen:
- Bescherm en veranker het recht op lichamelijke integriteit en het recht op zelfbeschikking van intersekse mensen door geslachtsbevestigende behandelingen op te nemen in een wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen, verder aangeduid met Wettelijke Regulering, waarin nnmb’s als mishandeling worden beschouwd. Zie Misvattingen over intersekse hoofdstuk honderd-twee-en-zeventig voor een beknopte uiteenzetting waarom de Wettelijke Regulering onder het strafrecht hoort.
- Gebruik de wetgeving tegen meisjesbesnijdenis als uitgangspunt voor deze wettelijke bescherming, met dit verschil dat geslachtsbevestigende behandelingen vanaf een bepaalde leeftijd toegestaan zijn. Dit betekent dat in de Wettelijke Regulering:
a. nnmb’s op basis van Artikel driehonderd tot en met driehonderd-en-drie Wetboek van Strafrecht worden bestraft als mishandeling, bij voorkeur volgens atikel driehonderd-en-drie wetboek van strafrecht als zware mishandeling met voorbedachte rade en met voor de dader een maximale gevangenisstraf van twaalf jaar of een geldboete van maximaal zeven-en-tachtig-duizend euro,
b. daderschap niet beperkt is tot wie een nnmb daadwerkelijk uitvoert, maar op basis van artikel acht-en-veertig wetboek van strafrecht ook medeplichtigen, en volgens artikel zeven-en-veertig wetboek van strafrecht ook medeplegers gestraft kunnen worden,
c. communicatie in het algemeen, of met de ouders, die aanzet tot nnmb’s, volgens artikel vijf-en-veertig en artikel zes-en-veertig wetboek van strafrecht wordt beschouwd als voorbereiding van, of als poging tot, zware mishandeling met voorbedachte rade,
d. uitvoering van een nnmb in het buitenland strafbaar is, dit via een formulering als in artikel zeven, lid twee, sub d wetboek an strafrecht,
e. verjaring zoals nu al is vastgelegd voor meisjesbesnijdenis in artikel een-en-zeventig, lid twee,wetboek van strafrecht,
f. geslachtsbevestigende behandelingen toegestaan zijn vanaf het moment dat de intersekse persoon zelf vrije en volledig geïnformeerde toestemming kan geven.
Zie de publicatie Misvattingen over intersekse hoofdstuk honderd-twee-en-vijftig voor een meer gedetailleerde uitwerking van de punten a tot en met f.
- Zorg voor handhaving en vervolging van daders.
- Voer de discussie over de Wettelijke Regulering op basis van onderbouwde argumenten en voorkóm zo dat eindeloos gediscussieerd wordt in een schijnbaar feitenvrije ruimte.
- Op basis van de uitleg van internationale verdragen, is het aan te bevelen leeftijdsgrenzen voor de medische behandeling van intersekse personen en trans personen gelijk te trekken.
- Maak werk van reconciliatie van gezondheidswerkers, intersekse mensen en de Nederlandse Staat. In het verleden is over en weer met woorden gestreden omdat argumenten leken te ontbreken. Het is in het belang van alle betrokkenen dat kan worden samengewerkt aan gezondheidszorg die wél noodzakelijk is. Excuses van de staat zouden hierbij helpen.
Over de voorgestelde strafmaat
De voorgestelde strafmaat klinkt ongetwijfeld zwaar terwijl de grens tussen medisch noodzakelijk en medisch niet-noodzakelijk vaag lijkt. Beide ideeën zijn onjuist. Op dit moment geldt, samengevat, al de volgende wetgeving:
- Een BIG-geregistreerde gezondheidswerker die, zoals artikel zes-en-negentig Wet BIG dat beschrijft, ‘buiten noodzaak benadeling, of een aanmerkelijke kans op benadeling, van de gezondheid van een ander veroorzaakt’, kan worden bestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste twee jaar of een geldboete van de vierde categorie.
- Daarnaast kan een gezondheidswerker die op basis van artikel driehonderd-en-een tot en met driehonderd-en-drie Wetboek van Strafrecht is veroordeeld voor mishandeling volgens artikel acht-en-negentig a van de Wet BIG, worden ontzet van het recht om één of meer beroepen in de gezondheidszorg uit te oefenen.
- Opzettelijke benadeling van de gezondheid is gelijkgesteld met mishandeling, zoals bedoeld volgens artikel driehonderd wetboek van Strafrecht. Volgens <lang xml:lang=”fr-FR”>Noyon</lang>, Langemeijer en Remmelink, in hun publicatie Het Wetboek van Strafrecht, artikel drie-honderd aantekening drie, is er geen verschil tussen de opzettelijke benadeling van de gezondheid en de mishandeling. Onder ‘mishandeling’ in de zin van artikel driehonderd wetboek van Strafrecht , moet niet alleen worden verstaan het aan een ander toebrengen van lichamelijk letsel of pijn, zonder dat daarvoor een rechtvaardigingsgrond bestaat, maar onder omstandigheden ook het bij een ander teweegbrengen van min of meer hevige onlust veroorzakende gewaarwording in of aan het lichaam.
De strafmaat in dit voorstel is in overeenstemming met de bovengenoemde wetten. Om te voorkomen dat alleen gezondheidswerkers als dader worden beschouwd en om te expliciteren dat niet-noodzakelijke medische ingrepen bij intersekse kinderen verboden zijn, is het noodzakelijk aansluiting te zoeken bij de inhoud van het wettelijke verbod op meisjesbesnijdenis.
Wat betreft de zogenaamd ‘vage grens’ tussen noodzakelijke en niet-noodzakelijke behandelingen geeft de Brussels Collaboration on Bodily Integrity goede richtlijnen. Hiermee wordt aan gezondheidswerkers net als bij, bijvoorbeeld, euthanasie en abortus, voldoende duidelijkheid verschaft over wat strafbaar is en wat niet.
Miriam van der Have.
Nijmegen, 1 augustus 2023.
Vanwege de leesbaarheid wordt verder in dit document ‘wettelijke regulering geslachtsbevestigende behandelingen intersekse personen’, verkort tot ‘Wettelijke Regulering’.